lauantai 19. marraskuuta 2011

Pyjamapäivä

Eilen päiväkodissa vietettiin pyjamapäivää. Työntekijät olivat pukeutuneet pyjamaan, osalla oli myös aamutossut ja aamutakki työkenkien ja ulkotakin sijaan. Lapsista noin puolet oli pukeutunut pyjamaan. Oli hauska nähdä miten pienellä asialla voi tuoda iloa arkeen :) Työntekijät tosin kertoivat ettei pyjamapäiviä järjestetä kovin usein, sillä osa vanhemmista ei ole innostunut asiasta.
Olen iloinen, että viikko on mennyt hyvin ja olen sopeutunut ryhmään. Alunperin oli suunnitelmana, että kiertäisin kaikki päiväkodin ryhmät läpi (vauvat alle 1v, taaperot 1- 2v, Little learners 3v ja Big learners 4v), mutta koska ohjaajani työskentelee taaperoryhmässä, päätettiin, että olen vain hänen ryhmässään. Englannin kielen oppimisen kannalta taaperoryhmä on välillä vähän hankala, en nimittäin vieläkään ymmärrä mitä lapset puhuvat. Onneksi arkipäivän ohjaustilanteissa, työntekijöiden kanssa keskustelemalla, sekä isäntäperheessä oppii kieltä. 
Olen oppinut muutamia englanninkielisiä lastenlauluja ja toisinaan saatan laulaa lapsille suomeksi. Se on hyvä tapa saada lapsen itku loppumaan, ja yksi ryhmän 1-vuotias poika tulee jatkuvasti istumaan syliin ja haluaa kuunnella laulamista. 
Aluksi arastelin englanniksi lukemista, mutta loppuviikosta olen lukenut lapsille päivittäin.

Yksi minua hämmästyttänyt asia englantilaisessa päiväkodisssa on se, että lapsia pussaillaan, jopa huulille. Sitä pidetään täysin normaalina asiana, vaikka itselle ei ole tullut suomalaisessa päiväkodissa mieleenkään pussailla toisten lapsia edes poskelle. Olen kuitenkin helpottunut, että työssäoppimispaikallani ei ole niin tiukkoja sääntöjä muissakaan asioissa, kuin etukäteen olin lukenut. Saan pitää lapsia sylissä tai nostaa heidät ylös lattialta. Oikeastaan saan tehdä kaikkea muuta paitsi vaihtaa vaippoja, siivota pöytiä ruokailun jälkeen tai jakaa ruokaa. Se ei rehellisesti sanottuna häiritse minua ollenkaan. Siivoamista ja vaippojen vaihtoa ehtii myöhemminkin "harjoitella" :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti